مقالات مشاوره و برنامه ریزی

مهمترین نکات برنامه ریزی برای آزمون ارشد و دکترا

برنامه ریزی برای آزمون ارشد و دکترا

ابتدا بهتر است بدانید با توجه به اصل تفاوت های فردی، هر کس ویژگی ها و توانایی های مخصوص به خود را دارد و نمی توان یک برنامه ثابت به همه پیشنهاد داد ولی مطالعه برای هر آزمون مهم مثل آزمون ارشد، دکتری تخصص(Ph.D) یا آزمون استخدامی و … نیاز به مقدمات و مراحلی داره که باید در نظر بگیرید:

1- قبل از هر چیزی اهداف خود را مشخص کنید؛

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون را دارند بایستی قبل از هر چیزی نقشه راه کلی و اهداف خود را مشخص کنند، برای این منظور، باید به طور دقیق و واضح رشته مورد نظر خودتان را انتخاب کرده، در مورد آن تحقیق کنید و با توجه به نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال‌های گذشته رتبه مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه‌های مختلف را به طور حدودی تخمین بزنید.

گاهی هدف آنقدر بزرگ است که تنها یک نقشه درست و کارآمد می‌تواند آنها را محقق سازد، برنامه ریزی دقیقا همانند نقشه راه و میسر برای رسیدن به هدف است. چرا که نبود برنامه ریزی باعث سردرگمی و در نهایت عدم رسیدن به هدف می‌شود. 

 

2- منابع صحیح و درست انتخاب کنید؛

یکی از مهمترین مواردی که باید در نظر بگیرید انتخاب منابع می باشد؛ سعی کنید منابعی انتخاب کنید که متناسب با ساختار آزمون باشد و تمامی سرفصل ها و عناوین را پوشش دهد.

 

3- پرهیز از تعدد منابع؛

بعد از انتخاب منبع، سعی کنید همان منبع را بخوانید تا بطور کامل مسلط شوید؛ به هیچ وجه سراغ منابع و کتب متعدد نروید چون نتیجه عکس خواهد داشت.

توصیه: بجای خواندن منابع متعدد سعی کنید تعداد مرور مباحث را افزایش دهید و وقت بیشتری برای تست زدن اختصاص دهید.

 

4- برنامه ریزی و  زمانبندی داشته باشید؛

برای هر درس زمان کل مورد نیاز برای مطالعه، زمان مورد نیاز برای تست و زمان مورد نیاز برای مرور را مشخص کنید سپس برنامه خود را به 3 گروه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم کنید؛

مثلا  برای درس فیزیک تشخیصی: هدف بلند مدت، مطالعه کامل کتاب تا آذر ماه می باشد و هدف میان مدت، مطالعه هر فصل در عرض 3 هفته می باشد و همینطور هدف کوتاه مدت که شامل برنامه با جزئیات دقیق شامل مشخص کردن میزان ساعت مطالعه در هر روز می باشد.

 

5- برنامه را متناسب با توانمندی هایتان تنظیم کنید؛

ابتدا با توجه به ضریب و میزان اهمیت هر درس در آزمون، زمان مورد نیاز برای مطالعه هر درس را مشخص کنید، سپس باید برنامه را بر اساس میزان توانایی خودتان در هر درس تنظیم کنید: مثلا یک نفر با برای مطالعه یک مبحث خاص، به 3 ساعت و یک نفر به 1 ساعت زمان نیاز دارد.

سعی کنید در طول روز 2 یا 3 درس مختلف بخوانید و تک درسی نباشین.

📌 علاوه بر این باید به اندازه کافی زمان برای سایر برنامه هایتان مانند ورزش، فیلم دیدن و… در نظر بگیرید و تک بعدی نباشید چون اواسط و اواخر دوره که زمان طلایی است مائوس و خسته نشوید.

📌 برنامه شما باید منعطف باشد. ممکن است اتفاقات مختلفی در این دوران بیفتد و به هر دلیل نتوانید به برنامه خود پایبند باشید. باید طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید بعدا این عقب‌ماندن‌ها را جبران کنید.

📌 یادتان باشد در کنار یک برنامه ریزی درسی کامل و جامع، میزان تلاش و پشتکار داوطلب، تغذیه، شرایط محیطی و… نیز از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در مسیر پیشرفت افراد است. 

 

6- سوالات آزمون های سال قبل را یکبار بررسی کنید؛

حتما سوالات آزمون های سال های قبل را بررسی کنید تا با ساختار و سطح کلی سوالات آزمون آشنا شوید. از طرفی با فصول مهمتر در آزمون آشنا می شوید تا در برنامه ریزی زمانی روی این فصل ها مانور بیشتری بدهید.

 

7- عملکرد خود را بررسی و مشخص کنید؛

سعی کنید در دوره های زمانی مختلف مثلا 2 یا 3 ماهه عملکرد کلی مانند میزان ساعت مطالعه، روش مطالعه، خلاصه نویسی، میزان پیشرفت درسی و … را بررسی کنید و اگر مشکلی وجود داشت رفع کنید.

 

8- با افراد موفق و با تجربه حرف بزنید؛

شما میتوانید علاوه بر صحبت با اساتید و مشاورین، با رتبه های برتر نیز صحبت کنید و از تجربیاتشان استفاده کنید.

 

9- هیچ گاه ناامید نشوید؛

اجازه ندهید بهانه های مختلفی مانند ظرفیت پذیرش، تعداد داوطلبان شرکت کننده و شرایط کار، شیفت بیمارستان و کارورزی و … روی شما تاثیر منفی بگذارد. مطمئن باشید اگر مسیر را درست انتخاب کنید و با برنامه ریزی جلو بروید قطعا نتیجه خواهید گرفت.

📆 اگر سوالی دارید و یا نیاز به مشاوره دارید حتما با ما در تماس باشید…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *