مقالات مشاوره و برنامه ریزی

روش مطالعه درس فیزیولوژی

فیزیولوژی را چگونه بخوانیم؟

فیزیولوژی یکی از دانش‌های پایه‌ای در پزشکی است که ارتباط تنگاتنگی با دانش  آناتومی دارد.

فیزیولوژی از جمله درس هایی است که طیف وسیعی از دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی با آن درگیر هستند. کتاب های مربوط به درس فیزیولوژی مانند کتاب فیزیولوژی گایتون جزو ملزومات هر دانشجوی علوم پزشکی است.

یکی از مشکلات دانشجویان با فیزیولوژی حجم زیاد مطالب و لغات لاتین تخصصی بسیار است

در  این مقاله میخواهیم چند راهکار موثر برای خواندن درس فیزیولوژی را باهم بررسی کنیم.

۱-   بر روی کلمات تمرکز کنید؛ یکی از نکته هایی که برای خواندن فیزیولوژی باید توجه داشته باشید تمرکز بر کلمات و یادگیری کلمه محور است. میتوانید برای هر کلمه یک شناسنامه درست کنید و مواردی که در قسمت های مختلف با آن کلمه مربوط است را جمع آوری کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از تصاویر برای بیان مفاهیم میتواند به شما کمک زیادی بکند. 

۲-   صدای خود را ضبط کنید؛ یک روش بسیار مفید دیگر که می‎تواند برای خواندن فیزیولوژی به شما کمک بزرگی نماید بیان مطالب به صورت فایل های صوتی است سعی کنید بعد از خواندن یک مطلب چیزی که از آن مفهوم را درک کرده اید را به صورت فایل صوتی ضبط کنید.

سپس با گوش کردن به آن ، مطالب را برای خود تکرار کنید. همچنین می‎توانید این کار را به صورت گروهی همراه با دوستان خود در شبکه های اجتماعی انجام دهید . و یادگیری به صورت جمعی را تجربه کنید.

۳-  تصویر سازی کنید؛  فیزیولوژی را میتوان یک نسخه سفارشی از شیمی تعبیر کنیم؛

فیزیولوژی بدون در نظر گرفتن کنش و واکنش ماکرو مولکول های زیستی مفهوم خاصی ندارد برای درک بهتر این واکنش ها سعی کنید تمامی مراحل یک چرخه زیستی را در ذهن خود متصور شوید . تصویر سازی را از واکنشهای درون سلولی شروع کنید و مراحل را تا اثر این و اکنش ها در سطح اندام ها دنبال کنید. و بعد این مراحل را برای تاثیر اندام ها بر یک دیگر انجام دهید

۴-  از انیمیشن و فیلم ها غافل نشوید؛ با ظهور رسانه های اینترنتی و آموزش نیز مانند سایر حوزه ها دچار تحول های بنیادی گشته. امروزه میتوان از you tube  به عنوان یک دانشگاه نام برد بسیاری از زنجیره ها و واکنش های زیستی به صورت انیمیشن در you tube  قابل دسترسی است اما یکی از مشکل هایی که در ایران برای دسترسی به این اطلاعات داریم فیلترینگ است .

۵-  از منابع معتبر استفاده کنید؛

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *