مقالات مشاوره و برنامه ریزی

روش مطالعه درس بافت شناسی

تجربه ثابت کرده است که سوالات بافت شناسی یکی از سخت ترین دروس آزمون کارشناسی ارشد علوم تشریح می باشد.

این جمله به این دلیل گفته می شود که حتی رتبه های تک رقمی هم درصد های آنچنان خوبی را در آزمون کارشناسی ارشد علوم تشریح یا آناتومی نمی زنند و بیشترین میزان درصد آن ها 60 یا 70 می باشد در حالی که همین رتبه های تک رقمی، سایر دروس اعم از درس آناتومی یا درس جنین شناسی را 90 یا حتی 100 زده اند. پس هیچ دلهره یا استرسی به خود راه ندهید و با آرامش کامل به نکات زیر توجه کنید.مطمئن باشید رعایت کردن این نکات شما را به هدفتان نزدیک تر می کند.:

1- از آنجا که مطالب بافت شناسی بسیار زیاد و مهم و فرار می باشند به نظر می رسد که بهترین روش مطالعه آن روش پرسش و پاسخ باشد. بدین ترتیب که ابتدا مطلب مورد نظر خود را یکبار مطالعه کنید. سپس زیر مطالب مهم در کتاب خط کشیده و در بار دوم از مطالبی که در زیر آنها خط کشیده اید سوال طرح کنید و جوات آنرا روبروی آن یادداشت کنید.

2- در پایان هر مطلب یا فصلی توصیه می شود که تستهای مربوط به آن مبحث را استفاده کنید تا از این طریق به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید.

لازم به ذکر می باشد که برای سرعت بخشیدن به مطالعه خود فقط کلمات کلیدی را یادداشت نمایید و یا به عبارت دیگر از روش موری استفاده کنید. این روش به شما کمک می کند تا در هنگام مرور مطالب با سرعت بالا حجم قابل توحهی از مطالب را به خاطر آورید.

در ضمن استفاده از شکلهای موجود در درسنامه نیز می تواند در فهم مطلب به شما کمک کند و در صورت امکان از این تصاویر استفاده نمایید.

3-  حتماً مبحث اسکلت سلولی،میتوکندری و شبکه های آندوپلاسمی خشن و صاف به دقت خوانده شود(به ویژه اسلکت سلولی).

4-بارها تاکید شده که مباحث باید مفهومی خوانده شود.این توصیه به علت بارها گفته شد که سطح سوالات بافت شناسی کنکور کارشناسی ارشد آناتومی یا علوم تشریح از سال 84 به بعد بالا رفت و سوالاتی طرح شد که حالت مقایسه ای داشته و از چندین فصل مختلف کنار هم گذاشته شده بودند.باز هم گفته می شود که در مدت باقیمانده به صورتی مفهومی  خوانده شود

5- داوطلبینی که وقت کافی برای مطالعه کل درسنامه را ندارند حتما فصل های ادراری، دستگاه تولید مثل مرد، غدد، پوست،ت نفس و دستگاه عضلانی و دستگاه ایمنی را بخوانبد. میزان بودجه بندی سوالات این فصل ها بسیار زیاد بوده و می تواند به تنهایی 50 درصد سوالات را شامل شود.

6-توصیه می شود که در هفته ی آخر منتهی به کنکور حتماً بافت شناسی بخوانید حتی اگر به صورت تفننی یا تفریحی  باشد.سوالات بافت شناسی بسیار ریز و جزئی طرح می شود و توصیه ی من این است که خواند بافت را کنار نگذارید.

7-بعد می رسیم به تست زدن…هر کسی برای تست زدن روش خاص خودش رو داره…توصیه می کنم موقعی که می رید سروقت تست زدن یه سررسید یا دفتر بردارید…و هر وقت به نکته ی جدید و مهمی برخورد کردید اون رو توی سررسیدتون یادداشت کنید…سعی کنید مطالب رو مرتب بنویسید…

میانگین بودجه بندی سوالات بافت شناسی کنکور کارشناسی ارشد آناتومی وزارت بهداشت در 10 سال اخیر به صورت زیر بوده است. این میزان سوالات در 30 سوال بافت شناسی بوده است.به طور مثال از 30 سوال کنکور،1 سوال از فصل روش های مطالعه ی بافت شناسی طرح شده است:

مبحث مورد نظر

تعداد سوال

سیتوپلاسم

1 سوال

هسته

1 سوال

بافت پوششی

1 سوال

بافت پیوندی

2 سوال

بافت چربی

1 سوال

بافت استخوان

1 سوال

غضروف

1 سوال

بافت عضلانی

2 سوال

بافت عصبی

1 سوال

سیستم گردش خون

1 سوال

خون

1 سوال

خون سازی

1 سوال

دستگاه ایمنی

2 سوال

لوله ی گوارش

2 سوال

اعضاء ضمیمه  گوارش

1 سوال

تنفس

1 سوال

پوست

1 سوال

دستگاه ادراری

2 سوال

غدد

2 سوال

دستگاه تناسلی مرد

2 سوال

دستگاه تناسلی زن

1 سوال

چشم و گوش

2 سوال

با آرزوی موفقیت و سربلندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *