مقالات مشاوره و برنامه ریزی

همه چیز درباره رتبه برتر شدن در آزمون ارشد وزارت بهداشت

رتبه-برتر ارشد رادیولوژی

دانشجویان عزیزم سلام

امیدوارم تو این روزا حالتون خوب خوب باشه.

خب حالا چجوری بخونیم که تو آزمون ارشد پزشکی رتبه برتر بشیم؟

برای جواب دادن به این سوال قبلش چند تا سواله دیگه رو نیاز میدونیم جواب بدیم. اما اگه حوصله خوندن همشو نداشتی، مستقیم برو سراغ تیتری که بهش نیاز داری.
🔴چه قدر زمان نیاز داریم؟
🔴به چه منابعی نیاز داریم؟
🔴چجوری درس ها رو دوره کنیم؟
🔴بیشتر مطالعه کنیم یا تست بزنیم؟
🔴نکات تکمیلی درباره بعضی درس ها
🔴 درس ها رو به چه ترتیبی جلو ببریم؟

🔶چه قدر زمان نیاز داریم؟
با توجه به پرس وجوهایی که ما از گذشتگان کردیم، به طور میانگین کسایی که رتبه شدن در حدود 9-6 ماه برای آزمونشون به صورت جدی وقت گذاشتن.

 البته در نظر داشته باشید: کسانی که در ترم های گذشته اوضاع درسیشون مناسبتر بوده، کارشون خیلی راحت تر از کسانیه که نصف درساشونو لب مرزی پاس کردن. پس اگه اوضاع درسیت تا الان خیلی خوب نبوده و میخوای رتبه شی، باید زمان بیشتری درس بخونی(حدود یک سال) تا یکم مطالب پایه رو یاد بگیری.

راستی یه مسئله مهم دیگه رتبه شدن در رشته های تصویربرداری پزشکی و مجموعه فیزیک پزشکی و رادیوبیولوژی و علوم تشریح باید چند مساله رو در نظر بگیرید:

در رشته فیزیک پزشکی و رادیوبیولوژی تعداد دانشجویان شرکت کننده بیشتر هستند و رقابت بین دانشجویان فیزیک، رادیولوژی، پرتوپزشکی و مهندسی پزشکی و …هستش البته از طرفی این رشته تعداد ظرفیت پذیرش بالاتری دارند و سالانه حدود 70 نفر پذیرش دارند.

در رشته تصویربرداری پزشکی بیشتر رقابت بین بچه های رادیولوژی هستش و از سایر رشته ها مثل رادیوتراپی و فیزیک و … کمتر شرکت میکنند.

البته از طرفی این رشته تعداد ظرفیت پذیرش کمتری  دارند و سالانه حدود 25 نفر پذیرش دارند.

در رشته علوم تشریح تعداد دانشجویان شرکت کننده خیلی بیشتر هستند چون یکی از پرطرفدارترین رشته ها در بین تمام رشته های پایه علوم پزشکی هستش هستش البته از طرفی این رشته تعداد ظرفیت پذیرش بالاتری دارند و سالانه حدود 90 نفر پذیرش دارند.

🔶با چه نمره ای میشه رتبه شد؟
مهمترین نکته اینه که بستگی به سطح آزمون داره؛اگه آزمون ساده تر باشه نیاز به نمره بالاتری داری. نکته بعدی اینه که به طور میانگین تو آزمون تصویربرداری پزشکی نیاز به نمره کمتری داره تا آزمون مجموعه فیزیک پزشکی(به علت کمتر بودن تعداد شرکت کنندگان). برای اینکه بدونی تقریبا به چه نمره ای نیاز داری، میتونی کارنامه رتبه های برتر رو در اینستاگراممون ببینی.

🔶 به چه منابعی نیاز داریم؟
احتمالا اولین چیزی که به ذهن خیلیا میاد اینه که برای رتبه شدن یا نمره خوب حتما باید کتاب های رفرنس بخونن. اما خوشبختانه نیاز به همچین چیزی نیست؛اکثر کسایی که ما ازشون پرس و جو کردیم بدون خوندن رفرنس رتبه شدن.

البته اگه کسی میخواد رتبه 1 بشه شاید نشه به اونم بگیم رفرنس ها رو کامل نخونه .

خب حالا چه کتابی بخونی؟ کتب تالیفی و درسنامه های انتشارات های مختلف وجود دارند اما یادتون باشه که کتاب خیلی خلاصه ای هم نباید باشه و منبع کاملی به حساب بیاد

پس حتما قبل خرید نمونه کتب یا درسنامه ها رو ببینید تا مطمئین بشین.

 در ضمن اگه برای تست زدن با گوشی هوشمند و لپتاپ راحت نیستی، نیازه که کتاب برای تست زدن هم داشته باشی. در غیر این صورت پیشنهاد میکنیم از سایت و کانال ها و یا نرم افزار های مختلف استفاده کن.

♦️برای زدن تست های طبقه بندی شده، میتونی از قسمت دانلود سوالات وب سایت گروه آموزش رادیولوژی ایران نوین به صورت رایگان استفاده کنی 😍.

https://novinradiology.ir/download-center/

🔶 بیشتر مطالعه کنیم یا تست بزنیم؟
یادتون باشه که تست زدن خیلی مهم تر از مطالعه است(.حتی برای کسانی که میخوان رتبه بشن هم همینطوره.)

 البته این حرفمون به این معنی نیست که بدون مطالعه و فقط با تست زدن بری سر جلسه؛ اما تست برای بهتر کردن نتیجه خیلی موثر تره.

پس خیلی عالی میشه اگه بعد از خوندن هر مبحث از منابعت بری چند تا تست از همون مباحث بزنی .

البته یادتون نره که آزمون های سال های اخیر (حداقل 10 سال) رو هم حتما حل کنید خیلی خیلی کمکتون میکنه.

♦️اگه هنوز ارزش تست زنی رو قبول نداری این مثالو بخون: تا حالا شده بعد از یه امتحانت بیای بیرون و بفهمی فلان سوال رو اشتباه زدی؟ بعد معمولا اینجور سوالا رو حتی تا مدت ها بعد امتحان یادت میمونه. شاید حتی خیلی هستن که سوالاتی که تو امتحان اشتباه زدن رو یادشون مونده. این میتونه یه نمونه از تاثیر تست زدن در یادگیری باشه. 🙂
علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی دکترآباد @OLOOM_PAYEH
♦️نکته مهم درباره تست زدن:

برای تست زدن تا اونجایی که میتونی سعی کن همون اول از پاسخ تشریحی استفاده نکنی؛ به جاش این کارو کنید:

هر سوالی رو که غلط زدید یا جوابشو نمیدونستید، برید از منبعی که از روش مطالعه کردید بخونید و تو منابعتون دنبال پاسخ سوال باشید. اما اگه جواب رو پیدا نکردید، از پاسخ تشریحی استفاده کنید و نکته اون تست رو به منبع مطالعاتیتون اضافه کنید.
♦️کسی که میخواد رتبه برتر بشه نیازه که هفته آخر روزانه حداقل 200 -300 تا تست بزنه. این ویژگی مشترک بین تمام کسانیه که ما ازشون پرس و جو کردیم.

🔶 چجوری درس ها رو دوره کنیم؟
دوره کردن بسیار مسئله مهمیه و بیشتر از همه برای کسانی اهمیت داره که میخوان رتبه بشن. قطعا خودتون از حجم بالای دروس با خبرید. برای اینکه مطالب دوره بشن رعایت کردن چند تا مسئله خیلی کمکتون میخوره:
الف) باید از هر کتاب یا جزوه ای که میخونید یه خلاصه ای تهیه کنید یا اینکه همون منابعتون رو جوری علامت گذاری کنید که وقتی میخواید دوره کنید، بیشتر تمرکزتون رو همون مطالب باشه) اگه از هایلایت یا خودکار رنگی استفاده میکنید، خواهشن جوری استفاده کنید که برای دوره کردن بفهمید چی نوشتید و حوصله خوندنشم داشته باشید.(
ب) اگه قرار شد طبق نکته بالا خلاصه نویسی کنید، توصیه میشه به شکل نمودار درختی خلاصه هاتونو بنویسید بخصوص برای درسی مثل آناتومی.
ج)اگه خلاصه نمیخواید بنویسید، دنبال خلاصه هایی از جاهای دیگه باشید.(از دوستاتون یا کتاب ها و جزوات مختلف(

♦️نکته مهم : خلاصه نمودار درختی به چه دردتون میخوره؟

 -1 تو حافظه تصویرتون خیلی موثره و ماندگاری اطلاعات رو بیشتر میکنه.

 -2 برای مرور سرعتتونو به شدت زیاد میکنه.

🔶 نکات تکمیلی درباره بعضی درس ها:
برای بعضی درس ها چند تا کار میتونید انجام بدید که نتیجه ی بهتری در اون درس کسب کنید:

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

آناتومی:

 تو این درس شکل ها خیلی مهمه. چرا؟ چون بتونی خوب تصاویر رو تو ذهنت نگه داری. ممکنه منبعی که استفاده میکنی خودش کلی تصویر خوب داشته باشه که اینطوری خیلی خوبه؛ اما اگه کتاب و منبعت تصویر نداره، میتونی از تو اینترنت سرچ بکنی یا از نرم افزار های مختلف آناتومی استفاده کنی.

پیشنهاد ما نرم افزارهای  human anatomy atlas یا visible body هستش حتی از تصاویری که تو اطلس های مختلف وجود داره استفاده کنی. اگه دوست داشتی میتونی از کانال تلگرام یا وب سایت ما به صورت رایگان هر کدوم از اطلس ها رو که خواستی دانلود کنی

 

فیزیولوژی:

حواست باشه سوالات این درس دارن به سمت مفهومی شدن میرن.یعنی فقط حفظ کردن نکات تکراری شاید کفایت نکنه. بخصوص اگه هدفت رتبه برتر شدنه، حتما مفاهیم رو خیلی خوب یاد بگیر.

 درضمن درسیه که نیاز به تست زنی زیاد داره. پکی و دندانپزشکی دکترآباد @OLOOM_PAYEH
برای اینکه متوجه بشید کدوم ویژگی ها هستن که مهمن، بهتره بعد از تست زدن این کار رو بکنید. 👈🏻 مبحث به مبحث برید جلو و تست بزنید؛ بعد از تست زنی،یه خلاصه از اون مبحثی که خوندید به این سبکی که گفتیم برای خودتون بنویسید.

دانشجویان فیزیک پزشکی

اشتباه نکنید! به هیچ عنوان این 2 درس آناتومی و فیزیولوژی را حذف نکنین چرا که این درس بین رقبای فیزیکی شما که اکثر از این درس غافل میشن برگ برنده به شمار می رود

و برای این 2 درس خواندن درسنامه ها کفایت می کنه و بطور کامل پوشش می ده

علاوه بر این می تونید از تصاویر تکمیلی و ویدئوهای آموزش کانال دواطلبان خصوصی موسسه هم برای تسلط و درک بهتر استفاده کنین.

  • نکته مهم اینه که سوالات آناتومی سطح آسونتری نسبت به سوالات فیزیولوژی داره پس این درس رتبه ساز را فراموش نکنین.

تکنیک های تصویربرداری و CT و MRI:

این دروس بیشتر حفظین و مفهوم زیادی ندارن اگه هدفت رتبه برتر شدنه، در دور اول مطالعاتیت خیلی رو اینا گیر نکن و سعی کن انرژی خیلی زیادی براشون نزاری. ولی در 3-2 ماه آخر روشون خوب وقت بزار. تا خوب حفظ بشی.

فیزیک عمومی:

این درس مهمترین درس برای رشته فیزیک پزشکی هستش و برای این درس کافیه در کنار درسنامه ها، سوالات ۴ جلد کتاب دیباگران و تست های کانال داوطلبان خصوصی موسسه را هم بررسی کرده و حل کنین.

  • همینطور میتونین از تست های کتاب مدرسان شریف هم برای رسیدن به تسلط کافی به تمامی مسائل و فرمول ها استفاده کنین.

 

 

فیزیک اتمی هسته ای:

برای منابع فیزیک هسته ای جای بحث زیادی وجود داره ولی خبر خوب این که عموما سطح سوالات این درس آسون و تکراری هستش

 البته بعضی وقتا هم برعکس میشه و با توجه به سابقه ی سوالات طراحی شده در این زمینه هر سال چند سوال مفهومی هسته ای هم طرح می شه که شرط حل این سوالات؛ تسلط کامل بر این درس خواهد بود.

بنابراین به شما پیشنهاد میکنم در کنار درسنامه گروه، در صورت امکان سوالات کتاب هسته ای راهیان ارشد نوشته اصغر حدادی رو هم حل کنین و بخش های این کتاب  را با سوالات کنکور مقایسه و همان بخش های تکراری را به صورت کامل بخونین.

  • توجه داشته باشید که در این درس؛ شرط داشتن درصد بالا در این درس، حل سوالات حداقل 10 سال کنکورهای گذشته و نوشتن تمام نکات سوالات میباشد.

ریاضی عمومی:

برای این درس کافیه در کنار درسنامه ها؛ ویدئوهای آموزش ریاضی و تست های کانال داوطلبان خصوصی موسسه را هم بررسی کرده و حل کنین.

الگوریتم سوالات ریاضی هر ساله نشان دهنده ی اینه که طراحان هر سال روی یک بحث خاص تمرکز میکنن بنابراین نحوه طراحی سوالات هر سال را نمیشه پیش بینی کرد بهمین علت پیشنهاد میکنم مثل ریاضی 1 ارزش زیادی برای مطالعه مباحث ریاضی 2 هم قائل بشین چرا که بنظر میرسه به تدریج روند طراحی سوالات بیشتر به سمت سوالات ریاضی 2 تمایل دارد.

  • همینطور میتونید از تست های کتاب مدرسان شریف هم برای رسیدن به تسلط کافی به تمامی مسائل و فرمول ها استفاده کنید.

زبان انگلیسی

برای زبان سعی کنید هر روز یه تایمی رو براش اختصاص بدی خیلی خوبه. پیشنهاد میکنیم هر شب حدود 1 ساعت مطالعه کنید و همراهش کمی تست بزنید.

زبان مهم ترین درس در کنکور وزارت بهداشت است چرا که هر روزه تعداد افرادی که برای این درس وقت میگذارن بیشتر میشود و خصوصا  در سال های اخیر این درس به راحتی میتونه تضمین کننده رتبه بالای شما باشه.

برای این درس  ۲ کتاب به شما پیشنهاد می کنم:

  1. کتاب زبان دکتر لزگی
  2. کتاب زبان دکتر مهاجر نیا
  • کتابچه ی لغات مهاجر نیا ۱۰۰ درصد پیشنهاد میشه✅

🔶 درس ها رو به چه ترتیبی جلو ببریم؟(برنامه پیشنهادی)
یه مشکلی که تعداد زیادی از بچه ها دارن؛ همین عدم برنامه ریزی صیحیح برای خوندن درس هاست.

یه سری ازبچه ها میان درس ها رو دونه دونه میبرن جلو. یعنی مثلا سه-چهار روز پشت هم فقط فیزیو میخونن و تمومش میکنن بعد میرن درس بعد و… . این کار باعث میشه درس هایی رو اول از همه میخونن خیلی زود فراموش کنن و رسما بعد از نهایتا یک هفته تمام نکات مهم حفظی رو فراموش میکنن.

به جای این کار خیلی بهتره که درس ها رو موازی با هم پیش ببرید. چجوری؟؟؟
میتونید درس ها رو تو چند دسته تقسیم کنید و برای هر دسته یه زمانی رو درنظر بگیرید. مثلا میاید هر 3 -2 تا درس رو باهم روش کار کنید.

برای رشته فیزیک پزشکی مثلا ریاضی و فیزیک و اتمی هسته ای تو ی دسته و آناتومی و فیزیولوژی تو ی دسته

یا برای رشته تصویربرداری پزشکی دروس فیزیک تشخیصی و اتمی هسته ای و فیزیک عمومی تو ی دسته و تکنیک ها تو ی دسته و آناتومی و فیزیولوژی تو ی دسته

برای رشته علوم تشریح هم آناتومی رو جداگانه و دروس جنین شناسی و بافت شناسی تو ی دسته دیگه

بعد بر اساس ضریب و همینطور حجم هر درس باید مدت زمان مطالعتون رو زمان بندی کنید

ولی سعی کنید هر دسته رو در طی 1 یا 2 هفته همزمان جلو ببرید یعنی هر روز یه قسمتی از هر درس رو بخونید

تو هفته بعد دسته دوم درس هاتون رو بخونید. اینطوری با هر درس مدت بیشتری درگیر هستید (امکان فراموشی کمتر میشه) و همین که از خوندن پشت سر هم یه درس خسته نمیشید. در کنار این کار نیازه که به یه نحوی هم مرور درس های دسته های قبلی رو انجام بدید.چجوری مرور کنید؟

 بیاید بعد از هر دسته مطالعاتی، یک یا دو روز رو اختصاص بدید به مرور درس های دسته ی قبلی دروس.

یعنی اگه هفته دوم مطالعاتی تون تموم شد، بیاید درس های هفته اول رو تو دو روز مرور کنید.

♦️یه نکته:

دسته بندی دروس پیشنهادی بر اساس شباهت دروس هست. مثلا فیزیک تشخیصی و فیزیک اتمی هسته ای یا دروس جنین شناسی و بافت شناسی تقریبا از یه جنس هستن به خاطر همین کنار هم قرارشون دادیم.

امیدوارم این مطالب براتون مفید باشه.

خوشحال میشیم اگر پیشنهاد یا انتقادی درباره وب سایت یا درسنامه ها و … داشتی رو بهمون بگین.

 

برای دانلود فایل PDF این نوشته کلیک کنید.

 

                                 تهیه و تنظیم : گروه آموزشی نوین رادیولوژی 

                                    تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی، رادیوبیولوژی و علوم تشریح     

                                کانال تگرام:  Telegram.me/NovinRadiology

                                                           

8 نظر در “همه چیز درباره رتبه برتر شدن در آزمون ارشد وزارت بهداشت

  1. پرویز گفت:

    درود _ ثبت نام ارشد ۱۴۰۳ وزارت بهداشت حدوداً چه تاریخیست تقریباً ؟

    1. مدیر گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      طبق اطلاعیه مرکز سنجش پزشکی؛ زمان ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت 1403 از 4 بهمن شروع میشه و داوطلبا فرصت دارن تا 13 بهمن ماه، ثبت نام خودشون رو انجام بدن

  2. پرویز گفت:

    سلام وقتتون بخیر . با لیسانس مددکاری اجتماعی میتوان در کنکور ارشد مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت ۱۴۰۳ شرکت نمود ؟

  3. پرویز گفت:

    سلام . آیا لیسانس مددکاری دانشگاه علمی کاربردی از دید وزارت بهداشت قابل قبول و دارای اعتبار است یا خیر ؟ شنیدم وزارت بهداشت لیسانس علمی کاربردی را قبول ندارد و نمیگذارد در کنکور ارشد وزارت بهداشت ثبت نام کند کسی که لیسانس مددکاری اجتماعی از علمی و کاربردی دارد ؟

  4. احسان گفت:

    سلام . آیا وزارت بهداشت مدرک لیسانس دانشگاه علمی کاربردی را قبول دارد ؟

  5. احسان گفت:

    سلام کنکور ارشد وزارت علوم سخت تر هستش یا کنکور ارشد وزارت بهداشت ؟ خصوصاً مصاحبه ارشد مددکاری اجتماعی ؟

  6. آریا گفت:

    سلام من کارشناسی مددکاری اجتماعی از دانشگاه علمی کاربردی دارم آیا میتونم در کنکور ارشد ۱۴۰۳ وزارت بهداشت ثبت نام کنم ؟

  7. پرویز گفت:

    ☝👆سلام . لطف کنید جواب دوتا سوال بالا را بدهید خواهشاً 👆

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *