مقالات مشاوره و برنامه ریزی

مرور و اصول طلایی تست زدن


مرور چیست؟

به اين دليل که جايگاه درک مطلب بعد از خواندن دقيق، بستري متزلزل و غيرقابل اعتماد است.
اين جايگاه در بهترين شرايط،تنها قابليت نگهداري مطالب خوانده شده،حفظ شده و درک شده را تا 2 روز دارد و پس از آن با يک افت سريع و تصاعدى،حذف مطالب آغاز ميشود
اين جايگاه «حافظه کوتاه مدت» نام دارد
حافظه‌اى مهم، اما موقت که در مطالعه بايد به عنوان يک واسطه به آن نگريسته شود.واسطه‌اى که وظيفه انتقال داده‌هاى ورودى از طريق مطالعه را به حافظه بلندمدت، به عهده دارد.

پس :

مکمل مطالعه دقيق هنر انتقال دادن مطالب خوانده شده به حافظه بلندمدت است.
اساسى ترين راه در اين زمينه نيز مرور است.
درست است که با خواندن دقيق و يادگيرى اصولى و درک عميق، 90 درصد از راه مطالعه را مى ‌پيماييم؛ اما بايد حواسمان باشد اگر 10 درصد باقي مانده مسير تا مقصد نهايي را ادامه ندهيم، عملاً به هدف نرسيده‌ايم و کل تلاش انجام شده، بيهوده و ابتر مي‌شود.
به بيان ساده، بيشتر آنچه را که در زمان مطالعه به دست آورده‌ايم، به راحتي بر باد ميرود.

 

مرور هدفمند و سازمان‌دهى شده :

اساسى ‌ترين عامل حفظ مطالب خوانده شده است.
اطلاعات مهم حافظه کوتاه مدت را که هنگام مطالعه به دست آمده، به حافظه بلندمدت منتقل مي‌نمايد.
زمان پايداري مطالب خوانده شده را در حافظه افزايش مي‌دهد.
قشر خاکستري مغز (کورتکس) را فعال مي‌کند.

مرور در کدام مرحله مطالعه صورت مي‌گيرد؟

مرور يکي از قسمتهاي مهم مرحله بعد از مطالعه است؛يعنى بر اساس يک زمان‌بندي دقيق پس از اينکه خواندن، يادگيري و درک کامل صورت گرفت، مرور شروع مي‌شود.
مرور، عامل يادگيري نيست؛ ولي يادآوري را تضمين مي‌کند.

چه چيزي را بايد مرور کرد؟

اساساً در مرور، از يادداشت‌بردارى ‌هايى که هنگام مطالعه تهيه کرده‌ايم، استفاده مي‌شود. البته مي‌توان از روي منابع اصلي (کتاب، جزوه و… ) هم مرور کرد که اين کار نيز مفيد است؛ اما مرور هر قدر صحيح‌تر و دقيق‌تر انجام شود، تأثير آن قدرتمندتر و عميق‌تر خواهد بود.




سه اصل طلایی تست زدن

💥زمان    💥 سرعت   💥دقت

✅ داوطلبان در آزمون‌ از عدم هماهنگی در مدت‌زمان آزمون و تعداد سؤالات شکایت دارند. بعضی افراد مدت زیادی را صرف یک تست می‌کنند و در پایان آزمون تعدادی از سؤالات را نخوانده باقی می‌گذارند.
گروهی نیز به دلیل ترس از کمبود وقت خیلی از سؤالات را سطحی می‌خوانند و سریع جواب می‌دهند. نه‌تنها نمره‌ی مثبت نمی‌گیرند بلکه از نمره‌ی منفی آسیب می‌بینن. جالب است بدانید که این افراد معمولاً در انتهای آزمون وقت اضافه نیز می‌آورند.
✅ نکته‌ی دیگر این است که در آزمون‌های چهارگزینه‌ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارند و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را انتخاب کرده و از خواندن سه گزینه‌ی دیگر چشم‌پوشی کند. چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه‌ی آن‌ها صحیح‌ترین را انتخاب کنید.
✅ پاسخ‌هایی را که می‌دانید غلط است کنار بگذارید و با این کار تعداد پاسخ‌ها را کم کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح بیش‌تر شود.
✅ همه‌ی سؤال‌ها را جواب ندهید. سؤال‌هایی که تصادفی پاسخ می‌دهید شانس موفقیت را کم‌تر می‌کند؛ زیرا هر پاسخ منفی نمره‌ی منفی دارد. فقط اگر بین دو گزینه مطمئن بودید یکی از آن دو جواب درست است به طور تصادفی یک مورد از آن دو گزینه رو انتخاب کنید.
✅ تا جایی که امکان دارد از پاسخ‌های تصادفی پرهیز کنید. درنهایت پاسخ‌ها را مرورکنید اما در عوض کردن پاسخ‌ها احتیاط کنید.


گروه آموزشی نوین رادیولوژی



 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *