مقالات مشاوره و برنامه ریزی

0 تا 100 سهمیه استعداد درخشان وزارت بهداشت

سهمیه استعداد درخشان وزارت بهداشت

سهمیه استعداد درخشان یکی از سهمیه های آزمون ارشد وزارت بهداشت است که مازاد بر ظرفیت پذیرش هر رشته برای دانشجویان ممتاز و نمونه هر رشته لحاظ می شود.

در این مقاله 0 تا 100 این سهمیه را بررسی میکنیم.

شرایط سهمیه استعداد درخشان ارشد وزارت بهداشت:

شرایط استفاده از سهمیه استعداد درخشان ارشد وزارت بهداشت با توجه به روشی که دانشجو برای گزینش انتخاب می کند، متفاوت است، که میتواند بصورت پذیرش با آزمون یا پذیرش بدون آزمون باشد.

با آزمون ورودیبدون آزمون ورودی
کسب حدنصاب 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته آزادبر اساس امتیاز کسب شده طبق آیین نامه مربوطه
10 درصد ظرفیت پذیرش کل به صورت اضافه بر ظرفیت کل

1– شرایط پذیرش بدون آزمون:

دانشجوی ممتاز دوره کارشناسی پیوسته که رتبه اول را با معدل حداقل 17 کسب نموده و حداکثر در مدت 8 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود.
دانشجوی ممتاز دوره کارشناسی ناپیوسته که رتبه اول را با معدل حداقل 17 کسب نموده و در مدت 4 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود.
دانشجوی نمونه کشوری گروه پزشکی در مقطع کارشناسی

دانشجوی ممتاز هر رشته تحصیلی مجاز است فقط در مقطع بالاتر از همان رشته به تحصیل بپردازد و در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد، رشته هم نام رشته تحصیلی مقطع قبلی وجود نداشته باشد، سهمیه ۱۰ درصد بدون آزمون حذف و به سهمیه پذیرش با آزمون تبدیل می شود.

  • پذیرش بدون آزمون دانشجو صرفا در رشته های تحصیلی هم نام و مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی امکان پذیر می باشد.
  • طبق آئین نامه فقط نفر اول ورودی هر رشته واجد شرایط بدون آزمون محسوب می­شود؛ لازم به ذکر است اگر برای یک رشته محل، دو دانشجو دارای امتیاز برابر باشند، اولویت با دانشجوی با معدل بالاتر خواهد بود ولی در صورت برابری امتیازات و معدل کل، هر دو نفر پذیرش خواهند شد.
  • استفاده از سهمیه استعداد درخشان برای پذیرش بدون کنکور کارشناسی ارشد علوم پزشکی فقط یکبار امکان پذیر است.
  • اولویت پذیرش در هر دانشگاهی با دانشجویان واجد شرایط همان دانشگاه می باشد و اولویت بندی بین دانشجویان، بر اساس امتیاز کسب شده و بر مبنای جدول امتیازدهی توسط دانشگاه محل تحصیل محاسبه خواهد شد.
  • ادامه تحصیل متقاضی استفاده از سهمیه استعداد درخشان در همان دانشگاه محل تحصیل خود می باشد، ولی در صورت وجود سهمیه بیش از یک نفر در هر دانشگاه، حداقل یک سهمیه به دانشجویان ممتاز سایر دانشگاه ها اختصاص داده می شود.

شرایط پذیرش با آزمون:

شرکت در کنکور سراسری گروه آزمایشی تجربی و کسب رتبه کشوری مساوی و کمتر از 500
رتبه های اول تا سوم جشنواره رازی و جشنواره های خوارزمی و جوان خوارزمی در زمینه علوم پزشکی
دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری از المپیاد های علمی
نفرات اول تا سوم انفرادی و رتبه اول تیمی کشوری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی 
دانشجویان نمونه کشوری گروه پزشکی در هر یک از مقاطع
مالکان ابداع یا اختراع ثبت شده در زمینه علوم پزشکی
2.5 درصد از پذیرفته شدگان برتر کشوری در هر یک از آزمون های متمرکز جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جامع پیش کارورزی پزشکی

در صورتی که داوطلبان مشمول این سهمیه قصد داشته باشند در رشته ای غیر هم نام با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی خود در ارشد ادامه تحصیل دهند، نمی توانند در پذیرش بدون آزمون شرکت کنند. این افراد بایستی ثبت نام کنکور ارشد را انجام داده و علاوه بر شرکت در آن، موفق به کسب نمره حدنصاب علمی حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد هر کدرشته محل شوند.

بسیار مھم: تغییر سھمیه استعداد درخشان از بدون آزمون به با آزمون و بالعکس، پس از معرفی دانشگاه در زمان تعیین شده و اتمام مھلت معرفی توسط دانشگاه، امکانپذیر نمیباشد.

ظرفیت پذیرش بر اساس سهمیه استعداد درخشان ارشد:

میزان ظرفیت اختصاص داده شده به سهمیه استعداد درخشان 10 درصد ظرفیت پذیرش کل به صورت اضافه بر ظرفیت کل می باشد و اولویت پذیرش در هر دانشگاهی با دانشجویان استعداد درخشانی همان دانشگاه است.

زمانبندی درخواست استعداد درخشان ارشد وزارت بهداشت:

متقاضیان در صورت دارا بودن شرایط بیان شده می توانند به سایت sanjeshp.ir مراجعه نمایند. ثبت نام کارشناسی ارشد بدون آزمون وزارت بهداشت در دو مرحله انجام می شود:

تمامی متقاضیان استعداد درخشان با آزمون و بدون آزمون واجد شرایط که در آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی ثبت نام و کد رهگیری دریافت کرده‌اند، باید در زمان اعلام شده از طریق سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی sanjeshp.ir نسبت به ثبت نام این سهمیه با انتخاب گزینه الف اقدام کنند.

افراد متقاضی سهمیه استعداد درخشان بدون آزمون واجد شرایط که موفق به ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد نشده اند، ابتدا باید ثبت نام اولیه را انجام دهند و برای این کار گزینه ب را انتخاب و ثبت نام را نهایی کرده و کد رهگیری دریافت کنند. سپس در همان زمان از طریق گزینه الف با وارد کردن کد رهگیری نسبت به ثبت نام استعداد درخشان اقدام کنند.

متقاضیانی که موفق به ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد نشده اند باید توجه کنند که ثبت نام اولیه (مرحله ب) فقط یک بار انجام پذیر بوده و قابل ویرایش نیست، ولی مرحله الف قابل ویرایش خواهد بود(لینک ورود به سامانه ثبت نام ارشد استعداد درخشان پزشکی).

نحوه ثبت نام ارشد استعداد درخشان پزشکی

 

پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت sanjeshp.ir امکانپذیر است.

پس از ثبت نام در این دو مرحله، فرصتی به داوطلبان استعداد درخشان پزشکی (با آزمون و بدون آزمون) داده می شود تا برای تکمیل مراحل و معرفی به عنوان استعداد درخشان به دانشگاه مقطع قبلی خود (دوره کارشناسی) مراجعه کنند.

زمان مراجعه حضوری به محل تحصیل مقطع قبلی توسط سایت سنجش پزشکی منتشر می شود. معمولا یک بازه 5 روزه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد تا این فرآیند انجام شود. 

متقاضیان واجد شرایط استفاده از سھیمه استعداد درخشان ارشد وزارت بهداشت نیز ھمانند سایر داوطلبان عادی، جھت ثبت  نام و شرکت در آزمون باید  بر اساس شرایط فرد یکی از 2 سھمیه الف- سھمیه آزاد ب- رزمندگان و ایثارگران 25% و 5% را انتخاب نمایند. سھمیه استعداد درخشان(اضافه بر ظرفیت پذیرش) ، تنھا در صورت معرفی و تایید دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی و در زمان مقرر، اعمال خواھد شد.

 

سوالات متداول:

1- داوطلبان تا چه زمانی می توانند از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد خود استفاده کنند؟

این دسته از متقاضیان صرفا می توانند یک سال بلافاصله پس از دانش آموختگی و یک مرتبه از سهمیه خود استفاده نمایند.

2- آیا با سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد بدون شرکت در کنکور می توان رشته دیگری برای ادامه تحصیل در این مقطع انتخاب کرد؟

خیر، این افراد تنها با شرکت در آزمون ارشد و کسب حداقل 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده، می توانند رشته و دانشگاه دیگری انتخاب نمایند.

3- نحوه استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد 1402 برای پذیرش بدون کنکور چگونه است؟

داوطلبان می توانند با مراجعه سایت دانشگاه محل تحصیل کارشناسی خود و یا دانشگاه های پذیرنده، مدارک لازم را ارسال کنند و در صورت پذیرش به ادامه تحصیل بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *